10 feb. 2016

Tacopaj á la LCHF

När jag fick nys om det här receptet via LCHF-ingenjören och sedan hade smakat den för första gången kunde jag inte släppa taget om receptet. Den här pajen är helt fantastiskt god. Jag har bjudit många på den och alla har tyckt om den, oavsett om de äter samma kost som jag eller inte. Jag tröttnar aldrig på den här smaskiga pajen och gör den flera gånger i månaden. Ni måste testa!

Du behöver:

500 g nötfärs
Smör till stekning
Tacokrydda (jag brukar använda en vanlig och en halv påse HOT)
En stor röd paprika
Riven ost
200 g färskost
2 dl creme fraiche (34 %)

Gör såhär:

Börja som vanligt med att sätt ugnen på 225 °C. Stek färsen i smör och när färsen är brun och fin häller du i kryddorna och rör runt. Tillsätt en skvätt vatten om det känns för torrt. Hacka samtidigt paprikan i små tärningar. Förbered en ugnssäker form och lägg färskosten och creme fraichen som en botten i formen.

Häll över färsen när den är klar, över din botten och strö sedan på paprikan. Till sist på med riven ost och in i ugnen i cirka 20 minuter, tills den fått en fin färg. Ta ut och ät tillsammans med en god grön fräsch sallad.

1 kommentar: