29 feb. 2016

Salladsburgare med sweet chili-majonäs

Sedan jag började med LCHF har jag ändå ganska många gånger ätit hamburgare men då plockas självklart brödet bort och jag försöker istället ha så mycket pålägg som möjligt. Några exempel är stekt ägg, min pojkväns otroligt goda dressing, bacon (såklart!), sallad, grönsaker och massa ost.

Nu när vi var på landet i helgen gjorde pojkvännen hemgjorda burgare som blev supergoda. Den godaste burgaren jag någonsin ätit tror jag - speciellt sen jag började med LCHF.

Du behöver:

Nötfärs
1 ägg
Salt
Peppar
Sambal oelek
Vitlök
Grillmarinad (allround)

Romansallad
Isbergssallad
Gurka
Tomat
Ost
Bacon
Gul lök
Röd lök
Smör

Sweet chilisås
Majonäs

Gör såhär:

Börja med att blanda ihop ingredienserna till färsen i en bunke. Alltså, ägget, salt och peppar, sambal oelek, färskpressad vitlök och en skvätt grillmarinad. Forma sedan smeten till stora bollar och pressa dem till hamburgare. Stek sedan i smör, på hög värme tills de har fått fin yta. Det är supergott att ha karamelliserad lök på hamburgaren, så skär löken i tunna ringar och stek på svag värme i rikligt med smör. Tillsätt salt (och socker vid behag). Löken är färdig när den fått en mjuk konsistens. Blanda ihop majonäs med sweet chilisås och förbered grönsakerna du gillar. Sen får du fixa och trixa så att romansalladen fungerar som bröd. Sen hugg in och njuuuuuuut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar