26 feb. 2016

Gratäng med broccoli och köttfärs

Då vi åker till landet idag har jag ingenting roligt att bjuda er på just denna kväll, men därför tänkte jag istället dela med mig av receptet på rätten jag gjorde igårkväll. Väldigt enkelt (som vanligt) och mycket gott! Glad att jag hade en portion av detta att äta till lunch.

Du behöver:

300 g fryst broccoli
1 liten gul lök
200 g färs
1 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl riven ost
Smör till stekning
Salt, peppar och vitlökspulver

Gör såhär:

Börja med att sätta igång ugnen, den ska stå på 225 °C. Hacka löken i små bitar och stek den i rikligt med smör och ställ sedan löken åt sidan medan du steker färsen. När den är genomstekt lägger du ihop löken med färsen och saltar, pepprar samt smaksätter med vitlökspulver. Lägg broccolin i en ugnssäker form och häll över färsen. Vispa upp ägget med hälften av grädden och blanda även i den rivna osten, salta lite och peppra. Häll sedan över blandningen i formen och slutligen tillsätt resterande grädde.

In i ugnen i ca 30 minuter, tills det fått en fin färg och gratängen stelnat.

1 kommentar:

  1. Ser enormt gott ut! Här ska det grillas kött och käkas med rotfruktsgratäng. Mums!
    Glad helg och mys i stugan!

    SvaraRadera