7 feb. 2016

Kycklinggryta med curry

I några dagar har jag nu haft ett recept sparat i mobilen, ett från Tjockkockens blogg. Doftar helt underbart här hemma nu och jag tror min mage kommer vara väldigt glad vid lunch kommande dagar. Jag ändrade någon enstaka grej i receptet men annars är det á la Tjockkocken.

Du behöver:

Ca 1 kg strimlad kycklingfilé
1 stor röd paprika
1 stor grön paprika
1 gul lök
3 klyftor vitlök
0,5 röd chili
3 dl grädde
1 tärning kycklingbuljong
En skvätt soya
2 msk tomatpuré
Smör till stekning
Salt
Peppar
2 msk curry
2 tsk gurkmeja
2 tsk paprikapulver

Gör såhär:

Strimla paprika, lök, vitlök och chili. Häll i allt detta i en stekpanna med rikligt med smör. Häll även i curry, gurkmeja och paprikapulver. Salta och peppra också och låt detta mjuka en aning. Ställ denna panna åt sidan och börja strimla kycklingen. Stek i smör och peppra och salta. Smula ned buljongen och tillsätt tomatpuré. Sedan är det dags för grädden och till sist häll på en skvätt soya, och sen i med paprikablandningen. Låt stå på plattan allt ihop och låt puttra i cirka 20 minuter.

För den som äter kolhydrater är detta förmodligen godast till penne pasta eller ris. Jag kommer ha en vanlig grön sallad till och i annat fall bara ta den som den är. Man kan ju även äta detta med glasnudlar.

1 kommentar: