8 mars 2016

Mammas fröbullar

Blev bjuden på mammas helt underbara fröbullar i helgen så jag var tvungen att göra en plåt hemma för att ha lite bröd att lyxa till det med vissa morgnar. De här ska funka för alla som är veganer, nötallergiker, glutenintoleranta samt de som kör low-carbkost. Bra va? Jag säger bara en sak - de här med massa smör, ost och gurka. Mums!

Du behöver:

3 msk psylliumfrön (hela)
0,5 dl linfrön (hela)
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
5 dl kallt vatten
1,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 msk bakpulver
1 krm salt

Gör såhär:

Börja med att blanda ihop psylliumfrön, linfrön, solroskärnor och pumpakärnor i det kalla vattnet. Blanda en aning och låt detta stå och svälla i 60 minuter. Sedan tar du fram ännu en bunke och blandar i kokosmjöl, fiberhusk, bakpulver och salt. Rör runt. Sätt ugnen på 225 °C. När timmen har gått för ingredienserna i första bunken häller du över andra bunkens innehåll i första bunken. Rör om försiktigt och låt detta stå och svälla i 15 minuter.

Ta fram en plåt med bakplåtspapper och forma degen till 8-10 små runda bullar. Ha fuktade händer när du gör detta! Lägg dom på plåten och in i ugnen i ca 30-35 minuter i mitten. Tänk på att bullarna ska ha svalnat helt innan du skär dem om de ska delas. NJUT!

1 kommentar:

  1. Hihi sicken tur att jag kunde dela med mig av receptet jag fick av Vera till dig. Gottiga och nyttiga! Kul att du bakade direkt.

    Kram och ha en fin dag mitt lilla frö//Mamma

    SvaraRadera