17 mars 2016

Blåbärsmuffins á la LCHF

Hittade ett recept på nätet på blåbärsmuffins och var tvungen att testa. De blev faktiskt väldigt goda, och jag gillade att man inte skulle använda sig utav sötströ eller annan sötning. Det är alltid roligt att testa någonting nytt och perfekt att ha hemma i frysen och plocka fram de gånger man får besök. Framöver slipper jag sitta och titta på när de andra mumsar!

Du behöver:

4 ägg
3 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
100 g smör
1 dl kokosgrädde
3 dl blåbär

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 °C. Vispa äggen fluffiga, gärna med elvisp men jag använde mig utav vår nya stavmixer som fungerade toppen. Smält smöret och tillsätt grädden. Ta nu alla de torra ingredienserna och blanda dessa i en annan bunke. Blanda sedan ned smöret och grädden i äggfluffet och sedan även de torra ingredienserna. Blanda allt väl och låt detta stå och svälla i ca 10 minuter.

Plocka fram en plåt och ställ ut muffinsformar, jag använde mig utav några större varianter men så länge de inte är för tunna spelar det inte så stor roll. När 10 minuter gått fyller du muffinsformarna med ca 1 msk smet och strör över ca 1 tsk blåbär och sedan ytterligare 1 msk smet och några blåbär på toppen. När all smet och blåbär ligger i formarna ställer du plåten i ugnen längst ned och sätter klockan på 15 minuter. Flytta efter dessa minuter sedan upp plåten till mitten av ugnen och grädde ytterligare 15 minuter. Sen är de klara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar