6 mars 2016

Hasselbackskyckling med fetaost

Helgen har spenderats i Karlstad där jag kommer ifrån och igår stod jag för middagen och det fick bli någonting jag längtat efter att göra - kyckling. Min pojkvän tål inte detta så jag får passa på när jag är iväg. Mamma och pappa älskar kyckling!

Du behöver:

Kycklingfilé
Frusen spenat
En klyfta vitlök
100 g färskost (naturell)
100 g fetaost
Riven mozarella
Chilipulver
Salt
Svartpeppar
Smör

Gör såhär:

Börja med att sätta på ugnen på 200 °C och hacka vitlöken i små bitar. Fräs spenaten i mycket smör tillsammans med vitlöken och salta samt peppra. Blanda ned färskosten och smula ned fetaosten och blanda. Ställ detta åt sidan en stund och börja med kycklingen. Snitta filéerna precis som du gör med hasselbackspotatis. Tvärsöver filén men inte hela vägen genom. Fyll sedan varje flik med fyllningen och salta samt peppra. På med riven ost och chilipulver och in i ugnen i cirka 30 minuter.

Under tiden kycklingen tillagas kan du passa på att fixa tillbehör. Jag tycker det räcker med en fräsch sallad för maten är så himla mättande, men vi hade ändå sjögräsnudlar till som sköljdes av och stektes med lite sambal oek och hackad vitlök samt lite sweet chilisås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar