8 dec. 2017

Smillas glutenfria jordnötskakor

Ni har väl hört talas om Smilla som bakar glutenfritt? Smilla Luuk? Jag följer henne på instagram och hon är ju oerhört duktig trots sin unga ålder. Fick syn på hennes jordnötskakor härom dagen och testade baka dessa idag! Länk till Smillas blogg hittar ni H Ä R !

Du behöver:

1 ägg
250 g jordnötssmör
1 dl florsocker
Flingsalt
Mörk choklad

Gör såhär:

Rör ihop jordnötssmör, ägg och florsocker. Ställ i kylen en stund och sätt igång ugnen på 175 °C. När ugnen är varm plockar du fram en plåt med bakplåtspapper och formar små bollar som du lägger på plåten. Tryck till dem så de blir platta och strö över flingsalt.

In i ugnen i ca 12 min, jag gjorde mina större och förre än Smilla så jag hade inne dom lite längre. Passa nu på att smälta den mörka chokladen över vattenbad. När kakorna är klara tar du ut dem ur ugnen och låter de vila en stund, ringla sedan över chokladen med hjälp av en gaffel. Flytta över kakorna till ett galler om du har ett hemma. Sedan är det bara att hugga in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar