8 dec. 2017

Helt vanliga köttbullar, fria från gluten

Det är lite ont om motivation just nu så det händer inte jättespännande saker i köket för tillfället. Men jag tänkte att jag ändå kanske kan bidra med att tipsa er på vad man skulle kunna röra ihop till matlådor, lunch och middag. Så idag tipsar jag er om helt vanliga köttbullar. Enkla och supergoda, och självklart helt fria från gluten!

Du behöver: 

Ca 500 g nötfärs, gärna ekologisk - svensk
1 ägg
Ca 5 g glutenfritt ströbröd
Salt
Peppar
Timjan + övriga kryddor du föredrar
Olja till stekning

Gör såhär:

Arbeta med händerna! Blanda ihop ägget med färsen och tillsätt sedan ströbrödet för att få konsistensen lite fastare. Krydda och smaka av. Värm upp en stekpanna och häll i olja. Forma köttbullarna och väg dem var och en så de blir färdiga ungefär samtidigt. Mina fick bli runt 30 g styck. När plattan är varm häller du i dina köttbullar i stekpannan och steker dem tills de får fin färg och är genomstekta men fortfarande saftiga, på medelvarm värme.

Jättegott att äta med potatis - kokt eller ugnsstekt, själv valde jag det senaste alternativet. Varför inte göra eget potatismos eller bara göra det enkelt för sig och röra ihop lite pulvermos? Någon smarrig sås eller kanske bara en stor sallad till. Det är upp till dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar