29 nov. 2016

Glutenfri champinjonsoppa

Det var första gången jag igår ställde mig i köket och lagade champinjonsoppa. Efter att jag och pojkvännen var och käkade fyrarätters på Djurgårdsbrunn härom veckan och fick denna soppa till förrätt är jag såld! Så sjukt gott. Däremot blev min inte riktigt samma femstjärniga måltid, ett tips är att ha färska champinjoner och riktigt fet grädde. Den du får recept på här är aningen mer light!

Du behöver:

500 g champinjoner
8 dl lättmjölk
Salt
Peppar
2 gula lökar
2 tsk olivolja
3 tsk glutenfri mjölmix
1 svampbuljongtärning
Persilja

Gör såhär:

Finhacka lök och svamp och stek detta i olivoljan. Krydda med salt och peppar och ha i mjölk och sedan mjölet. Rör runt. Medelvarm värme. I med svampbuljongen och låt det stå och puttra ett tag. I med allt i en skål och mixa med en stavmixer. Släng på lite persilja och hugg in. Gott med en knäckemacka med smör och ost till! Det är nog det bästa med soppor, att man kan äta en smaskig macka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar