7 apr. 2016

Lax med smarrig äggsås

Mitt i allt kaos med det sista inför morgondagens tenta och pojkvännen som brutit tån kände jag för att bara ställa mig i köket och koppla av. Behövde göra matlåda och middag likaså, så det fick bli lax i ugn som ändå sköter sig själv och gröna ärtor samt en för mig, helt ny äggsås. Det var hur gott som helst! Ser fram emot lunchen imorgon!

Du behöver:

2 dl grädde
1 äggula
2 kokta ägg
Ungefär 2 msk creme fraiche (fetaste såklart)
En klick smör
Salt
Peppar
Dill
Persilja

Gör såhär:

Börja med att koka två ägg. Jag häller alltid i mycket med vatten så att äggen är täckta, på med en del salt och ställ på plattan med högsta värmen på. Sedan när det börjar koka tar jag bara tid, ca 8 minuter. Efteråt låter jag de stå i kallt vatten ett tag innan jag enkelt skalar dom. Ta sedan fram en till kastrull och häll i grädde och smör. Låt koka en liten stund. Tillsätt sedan äggulan men då ska du ha sänkt värmen rejält så att det inte kokar. Sedan rör du runt och har i creme fraiche. Smaksätt sedan med salt, svartpeppar, dill och persilja. Smaka av. Rör runt på låg värme och hacka samtidigt dina kokta ägg, tillsätt dessa och låt stå en stund. Ät tex med lax med gröna ärtor. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar