20 apr. 2016

Cheesecake med hallon och citron

I helgen har vi haft mina föräldrar på besök och när de kom i fredags bjöd vi på middag och självklart dessert! Vi passade på att göra en dessert ur en av mina böcker "Nya fräscha LCHF - Lev livet lite grönare" och det blev en hit! För min del något annorlunda - men så god!

Du behöver:

Nötsmulor gjorda på:

100 g smör
200 g nötter (hasselnötter eller mandel - jag tog hasselnötter)
ev 1 msk honung

Hallonsås gjord på:

200 g hallon
ev 1 msk stevia/sötströ

Fyllning gjord på:

1 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver
250 g cream cheese naturell (tex Philadelpia)
1 citron, finrivet skal

Gör såhär:

Börja med att sätta på ugnen på 175 °C, ta sedan och smält smöret medan ugnen blir varm. Sedan mixar du nötterna grovt och häller i det smälta smöret samt honungen. Det ska bli smuligt! Bred ut smulorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter, rör om då och då tills de fått en fin färg. Ta sedan hallon och stevia och mixa dessa ingredienser till en sås. Ta sedan och vispa grädden (för sig) och rör ihop färskost, vaniljpulver och citronskal i ytterligare en skål. Till sist vispar du ner grädden i den sista skålen. Plocka fram fyra större glas eller åtta lite mindre och lägg smulor i botten, varva sedan med fyllning, smulor, hallonsås och hallon. Det sista du gör är att toppa med smulor och hallon på varje portion och in i kylen en stund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar