10 apr. 2016

Hasselnötskakor

Jag började faktiskt denna söndag med att baka hasselnötskakor. Tre ingredienser kändes liksom som lagom avancerad nivå. Perfekt för mig som gillar att hålla det simpelt! Receptet hittade jag i en av mina LCHF-böcker, "Kakor och desserter med LCHF" som är skriven av Mariann Andersson. Finns på www.bokus.com nu för 187 kr.

Du behöver:

2 dl hasselnötskärnor
2 äggvitor
1,5 msk sötströ

Gör såhär:

Mal hasselnötskärnorna i en, enligt orginalreceptet, mandelkvarn - jag använde dock vår stavmixer och det funkade toppen. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner de malda nötterna och även sötningen. Klicka ut 15-20 kakor på en plåt med bakplåtspapper. Stick ner en hasselnötskärna i varje kaka. Grädda sedan kakorna i mitten av ugnen i cirka 15 minuter, på 175 °C. Skulle man vilja ha kakorna en aning sötare kan man alltid tillsätta lite honung och det går även finfint att doppa de färdiga kakorna i choklad, gärna mörk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar