18 sep. 2016

Vegetariska halloumi- och morotsbiffar

Det är alltid roligt att testa någonting nytt. Efter att jag hade suttit och bläddrat i ICAs tidning Buffé, som jag annars alltid brukar slänga direkt, hittade vi ett recept vi ville testa! Det handlar om vegetariska halloumi- och morotsbiffar med jasminris och vitlökssås.

Biffarna är verkligen någonting alla måste testa. De blev så bra! Hur goda som helst! Vi äter sällan vegetariskt, mer tvärtom - bara kötträtter, men dessa kommer göras om. Jag tror jag ska göra om dessa biffar redan idag till matlådor. Så goda var dom helt enkelt!

Du behöver:

250 g morötter
1 halloumi (200 g)
2 ägg
3/4 dl glutenfritt ströbröd
1 tsk chiliflakes
Salt
1 kryddmått svartpeppar
Olja

Gör såhär:

Riv halloumi och morötter och häll i en skål tillsammans med två ägg. Rör runt och tillsätt ströbröd, chiliflakes och svartpeppar. Ha i en skvätt olja och salta lite lätt. Smaka gärna av. Sätt på ugnen på 250 °C och under tiden då ugnen blir varm tar du fram en plåt och ett bakplåtspapper. Forma smeten till biffar i ungefär samma storlek. Ha oljade händer när du formar biffarna. Vi gjorde 12 stycken, men i receptet stod det 8. Det är tiden i ugnen som sedan spelar roll. In i ugnen (mitten) och vänta ca 10-15 min. Du ser när de fått fin färg. Ät dessa fantastiska biffar tillsammans med kokt jasminris och en enkel vitlökssås gjort på tex creme fraiche, en nypa socker och pressad vitlök.

1 kommentar:

  1. Skoj att följa dig och dina smaskiga tips här!
    Bra med idéer då man har idétorka.
    Kramkram!

    SvaraRadera